Hvit rose i tekopp

Hvit rose i tekopp


Ideen var å ta bilde av en kopp med noe oppi. Jeg valgte å bruke te med en hvit rose oppi som passet til koppen. Den hvite koppen og rosen står i kontrast til den mørke teen og det svarte mønsteret på koppen. Du kan se at det er en tekopp ved at lappen fra teposen henger over kanten på koppen. Komposisjonen er enkel og ikke helt midtstilt. Rosen er sluppet nedi litt på siden i koppen, men det er likevel likevekt i bildet. Dette er fordi, der hvor det ikke er rose, er det mørkt tevann som ender i den lyse koppen. Du kan også lett se at det er en kopp det hele foregår i, på grunn av kanten som er helt nede på bildet. Fokuset er på rosen, men vannet og koppen kommer likevel godt frem og blir en stor del av bildet.
Jeg har redigert på litt sollys på rosen for å lage den enda litt vakrere. Jeg redigerte bildet helt enkelt i iPhoto før jeg gjorde en liten endring i Photoshop. I iPhoto la jeg på Antik 2 og forsterkelse av farger 1. Dette gjorde at bildet ser litt eldre ut og at fargene ikke lenger er kritthvite. I Photoshop gikk jeg på Adjustments, så på Curves og stilte både Output og Input på 176. Dette gjorde at sollyset på rosen kom frem.
Innstillingene som er brukt på ISO er 2000, blenderåpningen er f/5,6 og lukkertiden er 1/100.
Ved å fokusere på rosen og legge det andre litt i bakbrunnen, kom rosen veldig godt frem, selv om det likevel er mye kopp og tevann i bildet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar