Plakat for utstilling - Tredje og siste forsøk

Mitt resultat av denne eksamen

Kollasje - Screenshot av prosessen

Da jeg fant ut at jeg ville prøve meg på et siste forsøk på å lage en plakat måtte jeg først tenke skikkelig ut hvordan jeg kunne plassere tekst og bilde om hverandre. Jeg så muligheten ved dene «hvite» takrenna. Resten av bildet er utydelig, så der ville vertfall teksten komme i fokus.
Jeg så gjennom fontene jeg hadde å velge mellom og lette ettter en skrifttype som kunne passe inn i dette bildet som har både harde og myke sider. Fonten jeg til slutt endte opp med var Trebuchet MS og på overskriften har jeg brukt Font Size 250. Skriften ble også brukt i Baseline Shift som presset skriften sammen i -140. Resten av skriften er med skriftstørrelse 50. Som du kanskje ser er prikken over i-en i overskriften veldig stor i forhold til hva resten av fonten sier. Dette er et punktum som har fått Font Size 500. Jeg synes dette gjorde litt mer med overskriften, enn hva et normalt, liten prikk over i-en ville gjort.

Jeg har valgt å bruke dette bildet i eksamensoppgaven min fordi det har en åpen komposisjon. Det er et enkelt objekt og ikke mange små objekter om hverandre. Jeg liker kontrastene mellom steinene på bakken og den tidligere hvite takrenna. Det er myke og harde linjer i bildet, selv om det kanskje kan oppleves som et ganske hardt bilde med rette linjer. Vannet har helt tydelig myke linjer. Steinene, som ligger fredelig på bakken, mykner også opp linjene, selv om stein i utgangspunket er hardt. Steinne mykner også opp ved at det er mange mørke og noen lyse innimellom.
Jeg endte også opp med denne plakaten på grunn av plasseringen av skrift. Jeg syns det fungerte godt å plassere teksten oppå det som er en stor del av bildet.

Gjennom samtilige av bildene jeg har levert inn i denne eksamensoppgaven har alle bildene linjer å forholde seg til. Linjene på bildene er på de fleste bildene en stor del av bildet. Linjene rammer inn eller gir en nyskjerrighet på hva som foregår utenfor bildet.

Kollasje av mine 3 plakater under denne eksamen

Jeg har laget en plakat for en fotoutstilling i 3SF, med tema «Aquarius». Jeg har laget plakaten(e) i InDesign og brukt fotoene jeg tok på forberedelsesdagene.
Jeg har besvart på kompetansemålene ved å bruke foto og skrift i arbeid med å utvikle trykk og  jeg har utarbeidet en layout for ulike formål.
Jeg har valgt å bruke enkel redigering i denne oppgaven fordi jeg likte bildene mine godt fra før. Likevel har jeg lært hvordan jeg redigerer bort objekter i bildene og jeg har lært mer om fargeredigering og lys og skygge.
Det var en utfordring å få ideer i begynnelsen fordi jeg følte at alle ideene var brukt tideligere, men jeg fant fort ut at jeg måtte gjøre det på min egen måte. Å prøve og feile var en del av oppgaven.

Jeg vil takke for at du har følgt meg gjennom denne eksamensbloggen. Det var en ny, men kjekk måte for meg å avholde eksamen på.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar